maandag, juni 21, 2010

Vandaag mag ik het spits afbijten met de eerste bijdrage voor de dagelijkse blog van Binnenzee. Vanaf 5 juli zullen we met zes kunstenaars een maand lang in IJmuiden aan het werk gaan om in deze intensieve werkperiode de identiteit van deze kustplaats en haar bewoners en (bad)gasten te onderzoeken en vast te leggen. In juli zal RC de Ruimte ons de mogelijkheid geven om een maand lang op locatie te werken waarna de resultaten van dit proces van 7 t/m 28 augustus op deze plek te zien zullen zijn.

Via dit blog zullen we de komende tien weken verslag doen van het werkproces, twijfels en andere wetenswaardigheden die we willen delen met het wereldwijde web. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast en gaat een van ons er totaal iets anders mee doen!

Ook zullen we wekelijks op dinsdag met een feuilleton verschijnen in de IJmuider Courant. Na een verschenen interview als aankondiging van het feuilleton afgelopen zaterdag zal morgen onze eerste aflevering te zien zijn.

Mijn eerste bijdrage begin ik met de tekst van mijn deelproject die de losse basis vormt voor de komende weken. Veel van het uiteindelijke resultaat zal afhangen van de strandbezoeker, de beelden die ik tegenkom, toevallige gebeurtenissen en stukjes in kranten of op internet.

Passanten:

Het strand, een klein stukje wereld. De eerste zonnestralen zijn het signaal voor grote groepen mensen om naar de lege zandvlakte aan zee te trekken. In korte tijd wordt het strand levendig omgevormd, veranderd en geconsumeerd door haar tijdelijke bewoners.

Maar wat gebeurt er als er een spelbreker binnendringt in dit zonnige sprookje? Als achter het zonlicht, de ijsjes, de zandkastelen, mooie vrouwen, gespierde mannen en lachende kinderen een grimmiger enscenering tevoorschijn komt. De ‘gewone’ badgasten worden figuranten, zij worden onderdeel van een verhaal, zij bevinden zich op mijn toneel, het doek. Juist in dit vrolijke decor van het zomerse strand openbaren zich gekte, wanhoop en wreedheid die voor heel even verdwenen leek te zijn.

Is dit een wrede gemanipuleerde realiteit, een naargeestige enscenering? Hoeveel werkelijkheid kan dit zonovergoten theater aan?

Ter info:

- Morgenvroeg zal ik vanuit Amsterdam de bus naar IJmuiden nemen om daar de eerste beelden van strandbezoekers te schieten. Nadat het vrijdag een gure dag was ga ik morgen proberen de eerste badgasten voor de lens te krijgen, waarschijnlijk maar helaas nog met de jassen aan.

- Morgen is deze plek aan Josien Vogelaar waarna deze week nog Saskia de Brauw, Jet Nijkamp, Emily Kocken en Brigitte Mulders zullen volgen. Dit betekent dat u als nieuwsgierige lezer op zondag vrij bent.